1.1 De taak van de vrijwilliger/patiëntenparticipant/medewerker
In het UMC is de vrijwilliger/patiëntenparticiptant/medewerker te gast. Dit betekent dat de vrijwilliger/patiëntparticipant/medewerker instructies van het UMC volgt.

Voorts voert de vrijwilliger/participant/medewerker de taken en verantwoordelijkheden uit die hij met het tekenen van de geldende overeenkomst op zich heeft genomen.

1.2. Belangrijke eigenschappen
Om goed te kunnen functioneren als vrijwilliger/participant/ medewerker zijn een aantal eigenschappen van belang:

  • Kunnen omgaan met verwarring, verdriet en het lijden van een ander
  • Bewust zijn van en kunnen omgaan met (zelf)stigma rondom psychose
  • Luisterend en empathisch vermogen. Oprechte aandacht hebben voor het verhaal van lotgenoten en anderen die contact zoeken met Anoiksis zonder eigen gedachten of oplossingen voorop te stellen.
  • Geen moeite hebben persoonlijke informatie geheim te houden.
  • Tact en fijngevoeligheid in de omgang met ieder die contact zoekt met Anoiksis. Kunnen omgaan met verschillen. Indien nodig grenzen kunnen stellen.

1.3. Overleggen VOG sinds 2024 verplicht
Het overleggen van een VOG is een vereiste om als vrijwilliger/patiëntparticipant/medewerker aangesteld te kunnen worden bij Anoiksis en is sinds 2024 verplicht. De kosten van de aanvraag van een VOG komen niet ten laste van de vrijwilliger/patiëntenparticipant/medewerker.

2 Selectie en inwerkprocedure van de kandidaat vrijwilliger/patiëntparticipant/medewerker
Het verloop van deze procedure kan op verschillende manieren verlopen.

2.1. De aanmelding, kennismaking en inwerkprocedure
Wanneer iemand zich aanmeldt als vrijwilliger/patiëntparticipant of solliciteert als medewerker, wordt contact gelegd. Indien hiervoor voldoende aanleiding en animo is, vindt een kennismakingsgesprek plaats met de kandidaat vrijwilliger/patiëntparticipant/medewerker. Dit gesprek wordt met toekomstige vrijwilligers/patiëntenparticipanten gevoerd door het toekomstig aanspreekpunt of bestuur. Betreft het een sollicitatie van een medewerker dan wordt het gesprek gevoerd door (een afvaardiging van) het bestuur, eventueel aangevuld met naaste collega’s waarmee de medewerker zal komen te werken. Naar aanleiding van het kennismakingsgesprek neemt het toekomstig aanspreekpunt en/of het bestuur het besluit of vervolg er een vervolg komt. Concreet betekent dit of de kandidaat vrijwilliger/patiëntparticipant/medewerker wel/niet opgenomen wordt in een inwerktraject.

De vrijwilliger/patiëntparticipant/medewerker tekent de overeenkomst met Anoiksis met de bijbehorende bijlagen.

Het bestuur of het aanspreekpunt kiest een inwerkvrijwilliger indien zij niet zelf de vrijwilliger/patiëntparticipant/medewerker inwerkt.

Voor werkzaamheden op kantoor geldt dat de kandidaat vrijwilliger/patiëntenpaticipant in elk geval eerst meeloopt, waarna een evaluatie met het aanspreekpunt plaats vindt. Ook aan kandidaat medewerkers wordt deze meeloopmogelijkheid door Anoiksis actief aangeboden. Tijdens het inwerktraject wordt de kandidaat gewezen op de AVG.

Eventuele kritiekpunten worden aan het toekomstig aanspreekpunt doorgegeven en meegenomen in een evaluatiegesprek.

2.2 Criteria van afwijzing

  • Niet achter de doelstelling en uitgangspunten van Anoiksis kunnen staan.
  • Niet voldoen aan de belangrijke eigenschappen die bij de kandidaat vrijwilliger/patiëntparticipant/medewerker aanwezig moeten zijn.

3 Basisafspraken
Iedere vrijwilliger/patiëntparticipant/medewerker

  • houdt zich aan de afspraken in vrijwilligers/patiëntparticipanten/arbeidsovereenkomst en bijlagen
  • Neemt deel aan werkoverleg/ praktische instructie of neemt kennis van de relevante inhoud hiervan
  • Is bereid om deel te nemen aan aangeboden trainingen of neemt kennis van relevante inhoud hiervan
  • Is op tijd aanwezig op afspraken en geeft het op tijd aan als gemaakte afspraken niet kunnen worden waargemaakt

4 Overige afspraken
Met vrijwilligers/patiëntparticipanten/medewerkers worden afspraken gemaakt over inzetbaarheid, het oplossen van geschillen, onkostenvergoeding, verzekering en over inspraak.

4.1 Beëindiging inzet
Mocht om wat voor reden dan ook de vrijwilliger/patiëntparticipant/medewerker (tijdelijk) niet inzetbaar zijn, dan dient dit zo snel mogelijk te worden doorgegeven aan het aanspreekpunt of het bestuur. Dit om de continuïteit te waarborgen. Indien naar de mening van het aanspreekpunt en het bestuur van Anoiksis een vrijwilliger/patiëntenparticipant onvoldoende functioneert, kan het bestuur de samenwerking met de vrijwilliger/patëntenparticipant stopzetten. Voor beëindiging van de arbeidsovereenkomst met medewerkers gelden de wettelijke bepalingen.

4.2 Geschillen
Geschillen moeten zoveel mogelijk in goed overleg opgelost worden. Bij geschillen tussen vrijwilligers/patiëntparticipanten beslist het bestuur. Deze beslissing is bindend.

4.3 Onkosten
Onkosten voor vrijwilligers/patiëntenparticipanten worden vergoed volgens het vergoedingenbeleid. Voor medewerkers worden onkosten vergoed volgens de arbeidsovereenkomst.

4.4 Verzekering
Anoiksis heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

4.5 Inspraak
Inspraak van de vrijwilligers/patiëntparticipanten/ medewerkers is van belang, omdat zij op de werkvloer staan en het beste weten wat wel of niet functioneert.
Vrijwilligers/patiëntparticipanten/ medewerkers kunnen hun wensen en voorstellen en verbeterpunten kenbaar maken tijdens een werkoverleg of uiteraard individueel aan het aanspreekpunt of het bestuur doorgeven.
De vrijwilliger/patiëntparticipant/ medewerker wordt op de hoogte gehouden van mogelijke wijzigingen in de organisatie en andere ingrijpende wijzigingen in het algemeen beleid.

Anoiksis